Experium/Lindvallen/Sälen


Tänkte berätta lite om Experium för er som är intresserade :)
Jag var mest ute efter deras SPA, som heter Norrsken Spa & Sauna. Men det finns även en äventyrsdel med rutschkanor, strömmar, vågor och hela baletten. Man kan till och med prova att surfa!

Norrsken Spa & Sauna: Har hört väldigt mycket gott om detta SPA och kan erkänna att jag först blev lite besviken. Dels för att det är ganska litet och dels för att det inte finns någon riktig bubbelpool. Såhär i efterhand förstår jag att anledningen till det senaste, mottot är lugn och ro. En bubbelpool kan ju föra en del oväsen.

Det som finns är en varm källa, isvak, 3 olika bastuar, kneipp (ska förklara), äventyrsduschar, caledarium (tror jag att det hette) och ett relaxrum med utsikt över fjället. Kneippen är en liten "bassäng" med knähögt vatten. Den ena delen är iskall och den andra varm. Man går runt i denna och får på så vis fart på blodcirkulationen i benen. Rätt så skönt faktiskt men just att gå från varmt till kallt fick mina ben att krampa lite. Jag hoppade i allra högsta grad isvaken. Visst, jag tror säkert det är uppiggande men lite för chockartat för min del ;) Däremot provade vi alla bastuar och den varma källan spenderade vi många stunder i. Äventyrsduscharna bjöd på både isregn (!) och tropiskt regn. Jag var inte jätte sugen på isregnet men kände iaf med handen och det var verkligen iskallt! Burr! Däremot stod jag länge i det tropiska regnet och njöt.

Caledariumet är ett slags ljus- och ljudrum. Alla delar du kunde röra vid utstrålade behaglig värme och ur högtalarna kom lugnande fågelkvitter. När jag först gick in i rummet ville jag mest gå ut igen. Förstod inte grejen men bestämde mej för att ge det en chans ändå. Slog mej ner på marmor-bänken och slöt ögonen. Shit! Det var sååå skönt!! Avslappnande och rofyllt. Slumrade till och med en stund ;) Så tji fick min första tanke.

Eftersom vi spenderade ca 4 timmar på Norrsken kan jag varmt rekommendera det vidare. Men eftersom jag är en sucker för bubblor får detta SPA.t ändå inte fullpott. Ett alternativ tycker jag själv kunde varit att ha bubbelpoolen i ett separat rum. Dom erbjuder även behandlingar!

Finns tyvärr inte mycket bilder att hitta på nätet från Norrsken men här kommer en liten där ni åtminstone kan ana hur miljön var uppbyggd. Mycket fint! Jag hade av naturliga själ inte med mej kamera in ;) Ni som är intresserade kan surfa in på Experiums hemsida
här! 















Do your thing:

Vänlig fyll i:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (valfritt):

Blogg:

Kommentar:

Trackback
bloglovin