Elephant-trekking!



Tänkte berätta om våran dag med elefanterna på Koh Chang. Jag som älskar djur mer än något annat var lyrisk efter denna upplevelse och ville gärna göra om det igen. Det tyckte R däremot inte... ;) Haha.

Vi bokade elefant-trekking med bad dagen innan vi åkte på äventyret. Det sitter folk utmed gatorna överallt och säljer upplevelser och resor. We just had to pick one. Det kostade oss 800 baht/person, sammanlagt ungefär lite mer än 300 svenska kronor. Dagen då det var dags blev vi upphämtade med tuktuk på hotellet och åkte till the elephant camp. Det kändes så surrialistiskt när vi svängde in på den lilla vägen och möttes av stora elefanter, redo att ta oss med ut på äventyr. Tänk att dom små thaländarna arbetar med detta varje dag. Deras jobb består av att sitta på elefantrygg liksom.

Vi fick gå upp på en plattform först, ta av oss skorna och sen kliva på. Sen bar det iväg. Alltså, man kan tro att det inte är så värst att sitta där, men det var riktigt läskigt i början och vi tittade på varann flera gånger och undrade vad vi gett oss in på ;) Speciellt när vi skulle upp för en stenig backe på en smal stig i djungeln. Jag har fått en helt ny syn på elefanter kan jag lova! Dom må se stora och klumpiga ut men jösses vilka smidiga djur! Och duktiga. Och snälla!! Ja, underbara!

När vi kommit ur djungeln igen begav vi oss mot vattnet. På väg till floden passerade vi ett litet samhälle där flera män byggde ett hus. Behöver jag säga hur det kändes? Nä jag tror inte det. Och dessutom var elefanten tvungen att gå ner för en jätte liten, brant stentrappa. Det kändes verkligen inte bra. På flera vis. Men när vi äntligen kom fram till själva badandet så var lyckan total :) Åh vad mysigt det var! Elefanten dök med oss på ryggen och överraskade oss rejält. Haha, precis innan hade jag lugnat R (som tyckte vattnet var lite äckligt) och sagt att jag inte trodde vi behövde hoppa av elefanten om vi inte ville... Hmm. Hade inte så mycket val där kan jag säga ;) Men det var verkligen jätte roligt!








När man besöker ett annat land med andra värderingar och annan levnadsstandard än oss så funderar man mycket på rätt och fel. Det är omöjligt att svara på vad elefanterna egentligen tycker om detta. Men det jag kan säga, från min synvinkel och sett med egna ögon så känns det iaf som att elefanterna blir väl omhändertagna. Dom såg inte ut att fara illa eller må dåligt på något sätt. Jag vet inte hur det är på andra ställen i Thailand men här på Koh Chang så försöker dom bevara elefanterna från utrotning genom dessa camp's. Och givetvis kostar det pengar. Pengar som vi turister betalar för att uppleva detta.






Do your thing:

Vänlig fyll i:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (valfritt):

Blogg:

Kommentar:

Trackback
bloglovin