Närkontakt Varg


Go'dag kära vänner! Det är ingen rolig start på den nya veckan. Midsommarveckan dessutom. Jag tycker vädret är helt förskräckligt och det påverkar mitt humör och levnadssätt mer än jag önskar, naturligtvis. Jag hatar allt det här gråa, tråkiga och blöta hela tiden. Fan, det är ju mitten av juni för guds skull!! Man undrar vart Sverige är på väg?



Dessutom har jag precis uppdaterat mej ytterligare vad gäller den tragiska dödsolyckan på Kolmården igår. Alltid lika tråkigt när sådant här händer. Men vad som än hänt (det är ju faktiskt inte fastställt vad som orsakat det hela) måste man komma ihåg att det är vilda djur. Och nog vill jag påstå att det är människans fel.

Kolmården har nu stoppat "Närkontakt Varg" och när man tänker efter är det kanske ett klokt beslut som borde tagit för länge sedan. Nu hade jag själv planer på att åka dit med sambon, varg ligger ju i vårt intresse numera ;) Och visst kan jag vara ledsen över att denna otroligt fina möjlighet inte finns längre framför oss... Men för djurens bästa, är nog detta helt korrekt.

Alla människor talar inte rätt språk för att umgås med dessa vargar. Det är helt klart. Under årens lopp har det skett några mindre små missöden vid dessa möten. En kvinna blev biten i armen och även en 15-årig flicka ska ha blivit biten så sent som i april. Läste denna artikel igårkväll på Aftonbladet. Det mest häpnadsväckande med denna artikel dock är att flickan tydligen var hundrädd och fick panik i hägnet. Jag skulle först och främst vilja påstå att föräldrarna måste vara helt befriade från hjärnceller. Hur i helvete kan man låta sin hundrädda dotter gå in till en vargflock? Vem som helst förstår väl att detta påverkar vargarna? Och för det andra, (utan att anklaga någon vill jag poängtera) kan man undra hur väl personalen läst av besökarna innan mötena? En sådan här aktivitet skall inte vara tillgänglig för alla. Man måste vara en mycket lugn och trygg människa.

Kolmården har nu anklagats för att inte längre se till djurens bästa utan enbart tjäna pengar. Detta vill jag egentligen inte kommentera då jag inte har en aning om hur personalen tänker. Vad jag läst mej till har besöken utökats från varannan helg till 5 dagar i veckan (?) (till och med flera ggr om dagen??), priset har höjts och åldersgränsen sänkts. Obs, detta har jag läst och vet inte säkert om det stämmer... men låt oss säga så. Att besöken utökats tycker jag är fel! Det måste väl stressa vargarna enormt att nya grupper av människor ständigt kommer in i hägnet? Vid mer sällan besök hinner flocken återhämta sig och personalen kan läsa av vargarna och utvärdera hur de påverkars av besöken. Priset argumenterar jag inte emot. Det ska inte vara billigt och "lätt" att haka på en sån här grej. Vill man tillräckligt så betalar man. Däremot sista punkten, åldern, tycker jag också är fel. Man borde vara minst 18 år, då barn inte alltid förstår allvaret i att detta är VARGAR och inte HUNDAR. Det är till exempel väldigt lätt hänt att ett barn som blir rädd börjar springa osv osv...

Nåja, nu blev detta inlägget väldigt långt men som ni ser har jag ett speciellt intresse i frågan. Skulle kunna debattera i evighet ;) Avslutningsvis vill jag bara säga att jag hoppas av hela mitt hjärta att vargflocken får leva kvar på Kolmården och att detta fruktansvärda varghat i Sverige aldrig någonsin får ta överhand!!









Do your thing:

Vänlig fyll i:

Ditt namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress (valfritt):

Blogg:

Kommentar:

Trackback
bloglovin